Wellicht is het een van de meest besproken onderwerpen binnen het thema “zoekmachine optimalisatie”. De leeftijd van je domeinnaam. In beginsel zonder verdere uitleg, is de leeftijd van de domeinnaam relevant. Maar is het ook zo dat een oudere domeinnaam meteen gewicht legt in de zoekmachine optimalisatie schaal?

 

Leeftijd domeinnaam relevant…. Er is echter een heel grote maar!

De waarde van een domeinnaam wordt altijd bepaald door de huidige inhoud maar ook de de inhoud welke aanwezig was in het verleden. Een domeinnaam kan dus ook een slechte achtergrond hebben. Wanneer een domeinnaam in het verleden een Google penalty heeft gehad, dan werkt dat door. Wanneer de inhoud afwijkt van de huidige invulling van de domeinnaam (website), ook dan werkt het eerder negatief dan positief.

 

De totale geschiedenis heeft effect!

Zoals de wijsheid met de jaren komt, zo is dat dus voor de domeinnamen ook het geval. Wanneer je een oude ongebruikte domeinnaam hebt, dan heeft dat de voorkeur maar het is dus alles behalve een garantie op het scoren van extra punten bij Google.

Oude domeinnaam kopen
Wanneer je kiest voor het kopen van een bestaande oude domeinnaam, vraag dan naar de history en bekijk welke waarde/effect dit mogelijk zal hebben m.b.t. de vindbaarheid. Tip: Je kunt dit ook laten onderzoeken.

Wie wat bewaard, heeft wat
Een goed bewaarde domeinnaam is een domeinnaam die helemaal schoon is of waarbij de domeinnaam een waardevolle geschiedenis heeft opgebouwd. De reputatie van de domeinnaam is dus altijd belangrijker dan de leeftijd. Een goed bewaarde domeinnaam is er dus een, die of helemaal zuiver is, of die een hoge relevantie heeft gehad met de invulling die je er bij gebruik aan gaat geven.

Doe het goed, of doe het niet
Je hebt die domeinnaam al een tijdje liggen. Er staan prachtige zoektermen in de domeinnaam of het is ineens wel trendy/relevant.

Er kunnen verschillende redenen zijn om die domeinnaam van de plank te halen. Begin er echter alleen aan wanneer je meteen een goede invulling kunt geven. Het is in veel gevallen prima bijvoorbeeld een mini-site te gebruiken voor het genereren van traffic. Echter moet de inhoud wel van waarde zijn. Gebruik relevante inhoud, goede teksten en waak voor over-optimalisatie. Google wil kwaliteit in de zoekresultaten bieden. Zorg ervoor dat het geen je te bieden hebt kwalitatief in orde is.

Advies nodig m.b.t. uw domeinnamen?
Neem vrijblijvend contact op!